Anna ammattilaisten pitää huolta koneistasi

Jälkipalvelujen puolella on jo pitkään ollut nähtävissä selvä trendi: uusiin koneisiin myytävien huoltosopimusten määrä jatkaa nousuaan.

Yhä yleisimmin koneen omistaja haluaa nauttia huolettomista käyttötunneista ulkoistamalla koneeseen liittyvät huoltotoimenpiteet. Tätä trendiä on voimistanut alalla meneillään oleva sukupolvenvaihdos. Vanhemmat koneenkäyttäjät ja omistajat ovat tottuneet hoitamaan pääosan huolloista ja korjauksista itse. Nuorempi polvi päätyy yleensä huoltosopimukseen, koska he haluavat keskittyä täysipainoisesti omaan työhönsä. Trendiä on vahvistanut se, että uusia koneita on vaikeampi huoltaa itse, sillä huoltamisessa tarvitaan mm. erikoislaitteita ja diagnostiikkaohjelmia.

Jatkotakuu, automaattiset raportit ja etädiagnostiikka

Asiakas saattaa päätyä huoltosopimukseen myös sen takia, koska siihen liittyy usein mahdollisuus pitempään takuuaikaan. Kun meiltä hankkii esimerkiksi Hitachin kaivinkoneen 8,5 tonnin kokoluokasta ylöspäin, siihen saa huoltosopimuksen tekemällä jatkotakuun, määräaikaishuollot 500 tunnin välein sekä etäseurannan. ZX130LC-6 mallista ylöspäin huoltosopimuksessa on mukana myös automaattinen ConSite-raportointipalvelu ja -etädiagnostiikka.

Etädiagnostiikka lähettää koneelta tiedot ja vikakoodit automaattisesti Hitachin palvelimelle ja sitä kautta tekniseen tukeemme, ja me voimme tarvittaessa lähettää huoltomiehen hoitamaan asian kuntoon saman tien. Etädiagnostiikka helpottaa myös kaluston optimointia. Sen kautta voidaan nähdä esimerkiksi onko kone liian pieni suhteessa niihin tehtäviin, joissa sitä käytetään. Hitachin lisäksi myös muiden valmistajien koneisiin on saatavilla etäseurantajärjestelmiä, ja me voimme toimittaa Trackunit-kalustonhallintajärjestelmän lisävarusteena asiakkaittemme käyttöön.

Hitachi kehittää edellä mainittua ConSite-palvelua koko ajan, ja uusimpana ominaisuutena siihen on tullut Oil Sensor -öljyanturointi. Tätä kautta saadaan seurattua moottori- ja hydrauliöljyn laatua, ja jos öljyn laatu heikkenee, syihin voidaan puuttua heti. Tällä tavoin voidaan välttää isot korjauskulut.

Huolet pois huoltosopimuksella

Huoltosopimuksen tehneen asiakkaan ei tarvitse huolehtia koneen huoltoon ja ylläpitoon liittyvistä kysymyksistä, koska me vastaamme siitä, että kone pysyy käyttökunnossa.

Huoltosopimuksella pyritään asiakkaan riskien ja koneen käytönaikaisten kustannusten alentamiseen. Asiakkaan ei tarvitse välttämättä ottaa kalliita konerikkovakuutuksia, ja usein huoltosopimus suoraan alentaa huoltokuluja, kun asiakkaalla ei tarvitse olla omaa huoltomiestä eikä huoltotiloja, eikä öljyjen, varaosien ja muiden tarvikkeiden hankinnasta ja varastoinnista tarvitse itse huolehtia.

Kannattaa huomata myös se, että huoltosopimuksella olleen koneen jälleenmyyntiarvo on aivan toista luokkaa, ja koneen myynti käytettynä on helpompaa. Toki meiltä saa myös pakettihinnoitellut huollot niihin tilanteisiin, joissa asiakas ei koe tarvitsevansa huoltosopimusta.

Mitä isompi kone, sitä korkeampi on yleensä sen käyttöaste, ja sitä tärkeämpi on huolto, joka toimii tehokkaasti, nopeasti ja asianmukaisesti. Yleensä on niin, että mitä isompi kone asiakkaalle menee, sitä todennäköisemmin hän haluaa huoltosopimuksen. Maarakennuspuolella nykyisin jo 60–70 prosenttia asiakkaistamme valitsee huoltosopimuksen konekaupan yhteydessä. Kasvu on ollut voimakasta ja se jatkuu edelleen.

Maan kattava palveluverkosto

Huoltosopimuspalvelumme kattaa nykyisin melkein kaikki myymämme koneet eli kaivinkoneet ja pyöräkuormaajat, kurottajat, trukit sekä nostimet. Huoltosopimus- ja kunnossapitoratkaisut on suunnitteilla seuraavaksi myös Bell dumppereihin ja Metson kompakteihin seuloihin ja murskaimiin. Uusien koneiden lisäksi teemme huoltosopimuksia myös käytettyihin koneisiin, ja tarjoamme jälkipalveluita muihinkin merkkeihin kuin niihin, joita itse myymme.

Konevuokraus on kasvava bisnes, ja vuokrakaluston määrä kasvaa Suomessa koko ajan. Tämä kasvattaa myös jälkipalvelujen tarvetta, sillä me vastaamme vuokralaitteiden huollosta ja kunnossapidosta sekä Rotarentin että muidenkin konevuokraamojen koneiden osalta.

Oli asiakas sitten missä tahansa Suomessa, me olemme lähellä asiakasta. Huolto-organisaatiomme kattaa koko maan Rovaniemeltä pääkaupunkiseudulle, ja meillä on jälkipalveluiden puolella yli 100 Rotatorin ammattilaista asiakasta palvelemassa. Pyrimme aina minimoimaan koneiden seisahdukset – eli kuten mottomme lupaa asiakkaille: Rotator on kumppani, joka pitää pyöräsi pyörimässä!

Iiro Haataja
Tuotepäällikkö (Bell, Metso)