SARAKA Oy – edelläkävijä tuo tulevaisuuden tähän päivään

Rakentamisessa käytettävän kaluston sähköistyminen on välttämätöntä pakokaasu- ja melupäästöjen rajoittamiseksi
Kotimainen perheyhtiö SARAKA Oy on tunnettu edelläkävijä betoniautojen ja kuljetuspumppujen valmistajana. Yhtiön mottona on alusta asti ollut kehittää entistä kannattavampia työmenetelmiä betonin kuljetukseen ja valuun työkohteessa, sekä suunnitella ja valmistaa näihin työmenetelmiin optimoituja laitteita.
SARAKA on tuonut markkinoille teleskooppirännillä varustetun betoniauton päälirakenteen varustettuna akkuhybridikäytöllä. Ensimmäinen sarja hybridejä on ollut ajossa kesästä 2019 alkaen ja asiakaspalaute on erittäin positiivinen. Autot kulkevat uusiutuvalla ja ympäristöystävällisellä HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) dieselillä kuljetettaessa betonia työmaalle ja perille päästyään polttomoottori sammutetaan ja purku tapahtuu akkuun ladatun sähköenergian voimalla. Sähkömoottorilla pyöritettäessä laitteiston tuottama äänenvoimakkuus on luokkaa 60-65 dB, joka vastaa kutakuinkin normaalin puheen voimakkuutta.

- Akkuhybridikäyttö tuo luonnollisesti oman painon lisäyksensä, mutta omapaino näissä toimitetuissa valmiissa hybridiautoissa on ollut noin 15.600 kg, joten sallitun 35 tonnin kokonaispainoon saadaan kuljetettua 8 m3 hyötykuorma. Korkea hyötykuorma ja matalat käyttökustannukset takaavat hyvän kannattavuuden, vaikka alkuinvestointi onkin perinteistä betoniauton päälirakennetta korkeampi, sanoo SARAKA Oy:n markkinointijohtaja Tapani Hollming.

Sähkökäyttö on tämän runsaan puolen vuoden aikana osoittanut tuottavansa ympäristöystävällisyytensä lisäksi myös suoraa säästöä käyttökuluissa, kun polttoainetta säästyy ja moottorin huoltovälit pitenevät moottorin käyttötuntien vähenemisen myötä.
Ympäristöarvojen lisäksi kiinnostus hybridikäyttöihin työkoneissa kasvaa rakentamisen jatkuessa yhä enemmän iltaan, yöhön ja varhaisaamuun. Enenevässä määrin rakentamista tapahtuu myös maanalaisissa tunneleissa ja sisätiloissa, joissa työskentelevän henkilöstön altistumista pakokaasulle ja melulle voidaan sähkökäytön avulla merkittävästi vähentää.

-Sähkökäytöt työvälineisiin ovat tulleet jäädäkseen. SARAKAn tuotannossa hybridien osuuden odotetaan nousevan ja yli kolmannekseen kaikista valmistettavista kuljetusautoista, vaikka esimerkiksi Norjan markkinoilla asiakkaat vaikuttavat paljolti vielä odottelevan valtion päätöksiä ympäristöystävällisille ratkaisuille perustuvan kaluston tukipolitiikasta, paljastaa Hollming. Suomessa työkoneiden sähköistämisen tukemisesta ei ole edes keskustelua toistaiseksi julkisuudessa avattu, vaikka ympäristönsuojelu tavoitteet on asetettu maailman korkeimmiksi.

Laitteiston käyttö perustuu hydrauliikkaan, jonka pumppua pyöritetään auton dieselmoottorin tai akusta voimansa ottavan sähkökoottorin avulla. Hydrauliikka vastaa siis koeteltua perinteistä teknologiaa, joskin järjestelmän häviöitä on onnistuttu vähentämään. Akkukäytöllä ilman välilatauksia energiaa riittää vähintään kuuden kuorman purkuun pumpulle, tai 4-5 kuorman valuun teleskooppirännillä. Käytännössä siis yhden päivän työt saataisiin tehtyä ilman latausta. Syväpurku kuitenkin rasittaisi akkua ja lyhentäisi sen käyttöikää, joten laitteisto on varustettu ajonaikaisella latausmahdollisuudella. Jarrutusten ja myötämäkien energia on mahdollista hyödyntää ja lisäksi kuljettaja voi nappia painamalla kytkeä ajonaikaisen latauksen päälle. Akku latautuu 20 % kapasiteettitasolta puolilleen noin 20 min ajon aikana, joten akkukapasiteetti riittää käytännössä jopa ympärivuorokautiseen työskentelyyn ja luonnollisesti kaikkia toimintoja voidaan myös aina käyttää normaaliin tapaan auton moottorin voimalla. Näin esimerkiksi jonkun komponentin vikaantuminen sähköjärjestelmässä ei estä auton käyttöä.

SARAKAn hybridi soveltuu hyvin myös kaasukäyttöisen alustan päälirakenteeksi pitkän ja kapean säiliön ansiosta. Kaasuautojen voimanulosotot ovat kuormituksen kestoltaan merkittävästi perinteisiä heikompia, joten tyypillisen lyhyen ja paksun säiliön pyörittämiseen ei vääntömomentti riitä. Ajonaikaiseen sekoitukseen ja akkujen ajonaikaiseen lataukseen sallittu 300 Nm vääntömomentti riittää ja työmaalla tarvittava vääntmomentti saadaan hybridissä sähkökäytöstä. Kaasuasemien yleistymisen myötä bio- ja maakaasulla toimivien kuorma-autojen voidaankin olettaa yleistyvän, koska teknologia on jo olemassa.
SARAKAn hybridissä on nimellistilavuudeltaan 9 m3 pyörintäsäiliö ja se voidaan haluttaessa varustella kokonaisulottuvuudeltaan 11 metrisellä HR-11 teleskooppirännillä. Kaikki perinteisten betoniautojen lisävarusteet ovat valittavissa myös hybridikäyttöisiin päälirakenteisiin.

Edullisempana vaihtoehtona on hybridikäyttö ilman akkua, jolloin päälirakenteen sähkökäyttö kytketään työmaan tavanomaiseen 400V voimavirtaverkkoon. Tämä järjestelmä on SARAKAlla ollut vakioratkaisuna vuodesta 1989 laitteissa, joita on toimitettu kaivosteollisuuden käyttöön, joten aivan ”uutuutena” ei hybridijärjestelmiä ainakaan betoniautoissa voida pitää. Tällaisen ”töpselihybridin” kokonaisuuteen tuoma lisäpaino on vain noin 150 kg ja lisähinta noin ¼ akkujärjestelmän kustannuksista. Todelliselle hybridikäytölle tunnusomaisesti tämäkin kokonaisuus on aina käytettävissä dieselin voimalla, mikäli työmaasähköä ei ole käytettävissä esimerkiksi syrjäisellä mökkityömaalla.

Yhteystiedot:
SARAKA OY