Konetori täytti 20 vuotta

Yhtiömme aloitti raskaan kaluston vaihtokoneportaalin suunnittelun nettiin vuonna 2000.
Ajatuksenamme oli, että asiakas voi liittää omalta tietokoneeltaan myytävät koneet tietoineen verkkoon.
Aluksi kuvia myytävistä koneista pystyi lisäämään portaaliin vain muutamia, koska nettiyhteydet silloin olivat paljon nykyistä rajoittuneemmat ja hitaammat.
Varasimme domainin nimellä Konetori.com, koska nimiehdotuksien joukossa se tuntui toimialaan nähden sopivimmilta. Nimi on kestänyt vertailun ajansaatossa.
Aluksi portaali oli vain suomenkielinen, mutta kysynnän kasvaessa lisäsimme kieliversioita. Nykyään toimimme neljällä eri kielellä: suomi, ruotsi, englanti ja venäjä.

Emme ole säästyneet liiketoiminnan vastoinkäymisiltä. Alkuaikojen palveluntarjoajamme hävitti asiakkaidemme viimeisimmät myynti-ilmoituslisäykset. Palveluntarjoajan varmuuskopiointi ei ollut toiminut. Saimme palautettua varmuuskopion, mutta viiden kuukauden takaiseen tilaan.
Kohtasimme silloin ehkä vakavimman uskottavuuskriisimme, puhelimet soivat ja asioiden selvittelyt alkoivat. Sopimalla, töitä tekemällä ja asiakkaitamme auttaen selvisimme kuitenkin tilanteesta. Pääsimme sopimukseen korvauksista myös palveluntarjoajan kanssa ilman oikeudenkäyntiä.

Siltä ajalta on jäänyt mieleen puhelinkeskustelu asiakkaan kanssa: ”Oletkos päivittelyt ilmoituksiasi?” Siihen asiakas vastasi: "Kyllä olen päivitellyt että: Voi, voi, ai, ai,…”

Kehitämme palveluamme jatkuvasti, jotta voimme tarjota asiakkaillemme aina ajantasaisimman ja kysynnän mukaisen palvelun. Tällä(kään) alalla ei voi jäädä ’laakereille lepäämää’, koska tekniikka kehittyy vauhdilla. Tekniikan kehittyminen avaa aivan uusia mahdollisuuksia monipuolisempaan palveluntarjontaan. Tähän mahdollisuuteen olemme tarttuneet!

Suuri muutos tämän kahdenkymmenen vuoden kuluessa on ollut se, että perinteisestä printtimediasta on tälläkin toimialalla siirrytty enenevässä määrin nettiin.
Muutamat perinteiset ja vakiintuneet lehdet pitävät toki paikkaansa vieläkin.

Lue tästä Digitodayn verkkojulkaisu vuodelta 2001.
Julkaistu: 5.3.2001
Toimittaja Reijo Holopainen